Není pochyb o tom, že kamionová doprava je v současné době tím nejvyužívanějším interkontinentálním způsobem přepravy materiálu či zboží. Po určených trasách jich cenně tisíce brázdí naše silnice, aby svůj náklad dovezli úspěšně do cíle.
Mnohdy však způsobují nelibost ostatních účastníků silničního provozu. A není divu. Koneckonců obvykle musí jet pomaleji, než je maximální povolená rychlost, což je obvykle i ta, kterou jezdí osobní automobily. Zpomalují tak dopravu, což není ideální zvláště na dálnicích.
Pak je zde také fakt, že je přes ně kvůli jejich rozměrům špatně vidět. To může působit problémy při jejich předjíždění. Mnoho lidí se setkání s nimi prakticky bojí, a není divu. Když do osobního auta narazí kamion, následky jsou velmi často fatální.
Vzhledem k výše uvedeným skutečnostem se můžeme ptát, proč není tento typ přepravy zakázán, či alespoň nějakým způsobem znevýhodněn oproti ostatním, aby jej firmy používaly pouze v případech, že to skutečně jinak nejde.
Odpověď je, že to zkrátka není možné. V současné době se jedná o ten nejlepší způsob dopravy, jaký máme k dispozici. A firmy to velmi dobře vědí, stejně jako politici. I z tohoto důvodu jej nebudou nějak omezovat. Proč je ale tak výhodný?
Jednoduše řečeno, má ideální kombinaci ceny a flexibility. Zatímco vypravit zvláštní vlak, loď, či dokonce letadlo, by stálo velké úsilí a také peníze, nákladní automobil stačí jen naložit a může jet. To je zvláště výhodné při mimořádných dodávkách.
Pak zde máme fakt, že se nemusí držet jedné jediné trasy. Pokud například řidič uslyší v rádiu, že na jeho plánované trase se stala dopravní nehoda a že silnice je zablokovaná a že se tam tvoří kolony, může vybrat jinou, kde ono místo objede. Tak se dostane k cíli včas.
Navíc zboží není nutné během cesty překládat. Může jej dopravit přímo od dodavatele k objednavateli, což snižuje jak náklady, tak i možnost poškození zboží.
Není tedy divu, že je stále využívaná. A nejspíš to tak ještě nějakou dobu zůstane.